Kahvilla Hanoin junakadulla – ja muita nähtävyyksiä Vietnamin pääkaupungissa
Lensimme Pohjois-Vietnamiin Hanoihin. Vietnam on pitkä maa, olemme matkanneet viikon aikana Ho Chi Minh Citystä Hanoihin 1 730 kilometriä. Hanoissa on maaliskuussa kevättalvi ja lämpöä +20C. Meille kesään tulleille melkein kylmää😅
Hanoi on erilainen kuin muut aasialaiset pääkaupungit. Vaikka asukkaita on kymmenisen miljoonaa, on kaupungin keskus eli vanha kaupunki ja sen ympäristö matala rakennuskannaltaan ja vihreä – pikkukaupunkimainen.
Hanoin vanhan kaupungin läpi menee juna – tämä pitää kokea itse
Hanoin vanhan kaupungin läpi kulkee juna monasti päivän aikana. Parin tunnin välein. Juna oikeasti menee tosi läheltä ja junaradan varrella olevissa kahviloissa olevat ihmiset ovat selkä seinää vasten painautuneina..
Vähän jopa pelotti, kun ymmärsin todellisuuden.. Siinä vaiheessa ei karkuun päässyt – oli vain painauduttava seinää vasten. Olin nähnyt videoita junan lähestymisestä, mutta siltikin yllätti.
Todelliset otokset ovat vähän huonolaatuisia, mutta tämä kuva todistaa tilannetta aika hyvin:
Juna oli valtavan leveä, tuli järkyttävän lähelle ja oli PIIITKÄÄÄ.. Juna ei siis hidastanut ollenkaan .. Onnettomuuksia taatusti sattuu😨
Tässä kohdassa junarataa oli vain ravintoloita. Kahviloiden pitäjät keräsivät pöydät pois junan tullessa. Muutoinkin huolehdittiin hyvin varoittamalla ihmisiä puhaltamalla pilliin. Mutta meneehän juna vaikka kuinka pitkältä kohtaa kaupungin läpi.. Mitenkähän muualla?! Lapsia en junakadun ravintoloihin toisi. Ei kyllä näkynytkään.
Tästä on muodostunut epävirallinen nähtävyys. Myös valokuvaajan ottamille kuville tunnelmallinen ympäristö.
Hanoi on paikallisten kaupunki
Jos junakatuturismia ei huomioi, niin turistit uppoavat massaan. Hanoi on todella paikallisten kaupunki.
Hanoissa asuu 10 miljoonaa ja moottoripyöriä 6 miljoonaa.. Ho Chi Minh oli oppaan mukaan vielä vilkkaampi ja tämä myös oma kokemus. Autot ovat verotuksesta johtuen kalliimpia kuin minitalot, siksi moottoripyörät ovat niin yleisiä.
Hanoissa on Vietnamille tyypillinen liikennekaaos – Oikeasti liikenne soljuu käsittämättömän hyvin, vaikka mitään järjestystä tai sääntöjä ei ole.
Ainut ohje on: kävele eteenpäin, älä pysähdy. Tiedät mitä tarkoitan sitten, kun olet Vietnamissa käynyt.
Katuruokaa laitetaan vähän joka kadulla – astiatkin pestään kadulla, maassa on sikin sokin raakoja kanoja ämpärissä ja kattilat porisemassa.
Arkkitehtuuri on monimuotoista: ranskalais-kolonialistisen ajan taloja ja heti vieressä uudempaa talokantaa sulassa sovussa. Pieniä temppeleitä on kytkettyneinä asuintaloihin. Yllätykseksi Hanoi on myös vehreä, kapeillakin kaduilla on puita.
Taloja kannattaa katsoa ylöspäin, ne usein kauniinpia yläkerroksista, tyylit vaihtuvat kerros kerrokselta, kapenevat ja parvekkeille/kattoterasseille on istutettu kukkia. Taloja ei ole juurikaan kunnostettu. Jotenkin tulee rappioromanttinen fiilis, sama kuin Italiassa.
Mutta fiiliksen pilaa äkkiä liikenne, kauniista taloista ei pääse nauttimaan, kun pitää olla silmät selässäkin. Ja joka paikassa tööttäillään.
Hanoin vanhakaupunki tunnetaan ”36 katua” – nimellä
”36 katua” – nimi johtuu siitä, että Hanoin vanhankaupungin 36 katua on nimetty kyseisellä kadulla harjoitetun spesifin käsityötaidon tai myytävän tuotteen mukaan. Edelleen on niin, että on esim. stereokatu ja kattilakatu🙃. Kaduilla oikeasti eksyy.
Kadun puolella on kauppa, takana asuintilat. Ravintolan yläkertaan kiivetään jyrkkien portaiden kautta tai sitten ravintolan läpi ja portaita ylös mennään hierojalle (liiketilan kadunpuoleisella puolella vain kynsistudio tai jalkahierontapiste).
Mennessäni portaita pitkin hierojalle, hyppelin ravintolan esivalmisteltujen ruokien ylitse🤔🤦♀️
Hanoin Old Quarter kadut ovat täynnä moottoripyöriä. Sekä siis kadut, että katujen varret. Ei siis ole jalkakäytäviä. Suojateitä ei myöskään tunneta juurikaan missään Vietnamissa. Jos jossakin ei ole mopedeita, niin on katuravintola ja sen edessä lastenkokoisia muovituoleja – pöytiä.
Hoan Kiem lammen ympäristö on kaupunkilaisten yhteinen olohuone
Old Quarterin eteläosassa on pieni järvi / iso lampi. Perjantaista sunnuntaihin lammen ympäristön kadut on suljettu liikenteeltä korttelien matkalta Old Quartersissa. Olin lenkkeilemässä lampea ympäri monen muun tapaan. Muutoinhan lenkkeily on kaduilla melko mahdotonta.
Kadulla oli myös tanssiryhmä kuvaamassa tanssivideota.
Hoan Kiemin järven toisesta päädystä löytyy saari, jossa on Ngoc Son Temple eli Jadevuoren temppeli. Sisäänpääsy 50 000 kongia (n. 2€).
Iltavalaistuksessa vanhoja rakennuksia on kivanäköisiä, mutta melko pikkukaupunkimainen fiilis tulee
Sotaturismi on keskeisesti osa HanoitaJos kuulet puhuttavan Hanoin Hiltonista, niin puhutaan Hoa Lo – vankilasta
Vuonna 2024, 50 000 dongia maksoi sisäänpääsy, 100 000 audiokuulokkeet, yht reilu 5€. Suosittelen audiokuulokkeita.
Hoa Lo Prison oli yksi Indokiinan suurimmista ja korkeimman turvaluokituksen vankiloista. Turvallisuuden takasi Ranskasta tuodut materiaalit, mm. pääovet olivat metrin syvyiset.
Hoa Lo oli 1800-luvulta alkaen ensin poliittisten vankien ja sitten Vietnamin sodan aikaisten amerikkalaisten sotilaiden vankila.
Museossa kerrotaan sekä tarinoita ranskalaisten siirtomaaisäntien julmuuksista, poliittisten vankien kohtelusta että tarinoita siitä, miten hyvin vietnamilaiset kohtelivat amerikkalaisia sotavankeja.
Eniten minulle jäi mieleen mestauslaite, jolla 400 poliittista vankia mestattiin vuosien aika. Sitä päästiin myös liikuttamaan eri kyliin ja mestattiin siellä omien edessä. Julmaa.
1930-40 -luvuilla vankilassa oli vain poliittisia vankeja. Päiväohjelma päättyi klo 18.00 ovet sulkemiseen ja silloin poliittiset vangit alkoivat epävirallisen ”vankien kirjoitustyön”. ”Prison party” vankilan puolue. Vankilassa julkaistiin omaa lehteä ja puolueella oli äänestyksellä valittu johdettu organisaatio. Lehteä kirjoitettiin tupakka-askeihin yms.
Tätä toimintaa pyrittiin rajoittamaan. Tyrmään laitettiin ne, jotka organisoivat aktivisteja vankilassa yms. Yksi vanki kertoi miten oli ollut 15 päivää eristyksessä vain riisi ja suola ruokana.
24.12.-51 oli 16 elinkautisvangin karkausyritys. Viisi onnistui. Yksi vanki lainasi hetken avainta ja painoi mieleen sen muotin ja sitten alkoi avaimen työstäminen. Tällä avaimella pääsi sellistä, mutta lopullisesti viemäreiden kautta he karkasivat. Muitakin karkauksia oli.
Museossa esiteltiin naispuolisten poliittisten vankien tarinoita. Poliittisten naisvankien lapset asuivat vankilassa, jos heillä ei ollut sukulaisia huolehtimaan lapsista. Naisten kesken oli hyvä henki, naiset auttoivat toinen toisiaan.
Kerrottiin myös aktivitisteista ja miten he aktivismin tähden menettivät opiskelu/työpaikkojaan, ja eivät voineet enää elää perheenä.
Vietnamin sodan aikana pohjoisvietnamilaiset sotavangit ja Yhdysvaltain lentäjät olivat täällä ”Hanoin Hiltonissa” vankina.
Amerikkalainen vanki Alvarez kertoi tarinassa paikallisten antaneen jouluna karkkia ja vieneet nähtävyyskierrokselle ilman virallista lupaa.
Olikohan amerikkalaisten sotavankien olot niin hyvin kuin sanottiin?? Ei kidutettu ollenkaan. He saivat kaksi terveellistä ateriaa päivässä, pääsivät päivittäinen suihkuun ja vaatteet pestiin kerran viikossa.
Toisaalta Alvarez oli 8 vuotta vankina, pisimpään kuin kukaan muu. Kaipa siinä tapahtuu ystävystymisiä ja kuka ystävälleen ilkeä olisi.
Muraalitaiteella kuvataan myös historiaa ja elämäntapaa
Hanoin (27 P. Phùng Hưng) katutaide pukukoon kuvien kautta:
Onko Hanoi sinulle tuttu kaupunki tai muut Vietnamin kaupungit? Mikä on suosikkikaupunkisi Vietnamissa?
17 kommenttia
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Ei ole Hanoi valitettavasti siinä mielessä tuttu, että olisin siellä käynyt. Haluaisin kyllä käydä, ja matkaa sinnekin, kuten muualle Vietnamiin, olen suunnitellut. Tässä olleet kohteet ovat siinä mielessä siis tuttuja, että olen niistä lukenut ja varmasti ne tulisivat meidänkin matkaohjelmassa olemaan. Junarata on kieltämättä hauskan näköinen, mutta joitain onnettomuuksia tosiaan tapahtuu, jos ei olla riittävän varovaisia. Näyttää tuo mestauslaite muuten olevan aikalailla sellainen kuin Ranskassa käytetty giljotiini, joten lienee Ranskan peruja.
Mari
Juu kyllä tätä kulttuurivientiä ollut sodissa ja muissa vastaavissa, joten sama giljotiini on varmasti😰
Sari / matkalla lähelle tai kauas
Kyllä Hanoi on tuttu. Me myös kävimme ihmettelemässä tuota junakatua. Melkoisen ahtaalata näytti junan kulku siellä myyntikojujen keskellä. Minun suosikkikaupunki on Hoi An vaikka se onkin turistien täyttämä paikka.
Mari
Me kävimme Vietnamissa laajasti etelää ja saaria lukuunottamatta – jotenkin en usko, että niille enää menen.
Matkalla kaikkialle / Sarianne
Tuo junakatu on omalla bucket listallani, mutta hui en ole tiennyt että se kulkee noin läheltä. Olin ajatellut että tilaa kuitenkin jää hieman enemmän. Olen aiemmin käynyt ainoastaan Ho Chi Minh:ssa ja Phu Quoc:n saarella, mutta Pohjois-Vietnamiin kiinnostaisi suunnata seuraavalla kerralla. Tienylitys on ainakin tullut tutuksi, melko nopeasti oppii vaan lähtemään ylittämään niin jotenkin pääsee sitten toiselle puolelle tietä 😀
Mari
Toinen vaihtoehto junakadulla olisi mennä seisomaan ravintolan oviaukkoon. Jos uudelleen menisin, niin menisin ehkä siihen. Oli tuo niin hurja. Ja kun se juna oli vielä niin pitkäkin..
Taina
Huikea tuo junakatu! Vietnam ja Hanoi vaikuttavat muutenkin kiehtovilta. Vietnamilainen ruoka on lemppariruokaani, eli jo ihan senkin vuoksi kiinnostaisi kyllä vielä jonain päivänä päästä Vietnamiinkin. Kuvat avasivat kiinnostavasti paikallista arkkitehtuuria ja nuo katutaide-esimerkit ovat hienoja myös!
Merja / Merjan matkassa
Tuttu kaupunki helmikuiselta reissulta. 🙂 Me käytiin junakadulla kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla juna oli jo mennyt, mutta toisella oli juuri tulossa ja jäätiin sitä odottamaan. Instagramiin sain siitä hyvän pätkän. Kaikesta kaottisuudesta huolimatta tykkäsin Hanoista. Se oli mielestäni autenttisempi kaupunki kuin Saigon.
Mari
Meidän juna tuli miten sattui. Oli selkeästi myöhässä. Tieto ravintoloitsijoilla oli, reagoivat juuri oikeaan aikaan.
Eveliina / Reissukuume
Kuten Instassakin jo totesin, tuo junakatu olisi mahtavaa päästä joskus kokemaan! Luulin, että juna menisi tuosta vain kerran-kaksi päivässä 😮 Kauhea homma aina kerätä tuolit ja pöydät (ja varoittaa turisteja) 😀
Mari
Ravintoloitsijoilla oli hyvät rutiinit ja työnjako. Todella turvallinen olo itsellä siitä näkökulmasta
Pirkko / Meriharakka
Yhtä jos toista näimme ja koimme taannoin Hanoissa poiketessamme, mutta selvästikin tämäkin kaupunki olisi ansainnut vielä lisäpäiviäkin, sillä esimerkiksi tuo katu jäi kokematta. Samantapainen on Pohjois-Taiwanissakin, tosin paljon pienemmässä kylässä, Shifenissä – pääosan päivää ihmiset levittäytyvät raiteille, mutta junan tullessa sitten väistetään.
Mari
En ollut Taiwanin junakadusta kuullutkaan, aikas hieno juttu.
Elina / elinanmatkalaukussa
Oho! Aikamoinen nähtävyys tämä! Ja voi livenä olla aikamoinen elämys kun juna menee ihan noin läheltä. Tuo on totta, ehken lähtisi 3-vuotiaan kanssa tuonne, mutta onneksi varoittavat ettei tule paniikki, että tuolta se juna nyt vauhdilla tulee päälle, mihin pakoon 😀
Mari
Lapsia ei ollut meidän ollessa. Luulen, että erityishuomion tavintoloitsijoilta saavat.
Tiina Johanna / Kookospalmun Alla
Wau! Tuo junarata kahviloineen ja ravintoloineen on kyllä todella nähtävyys. 🙂 Ehkä vähän vaarallinen sellainen, mutta onhan tuo omanlaisensa juttu ja ymmärrän että se ”outous” kiehtoo turisteja. Hirvittäisi kyllä itseäni istua kahvilla siinä, kun juna tulee täyttä vauhtia. 😀 Hanoi vaikuttaa mielenkiintoiselta kohteelta ja kivoja nämä kuvat!
Mari
Juu, ei siinä kukaan enää kahvia juonut, kun juna ohi meni🤦♀️🤷♀️😅